Oplevelser er pengene værd, eller oplevelser giver værdi.
Jeg har under mit serviceøkonom studie lært rigtigt meget om oplevelser. Det at skabe oplevelser, at analyser på dem når de er slut, og hvordan man forbedre dem til næste gang. For mig er oplevelse i alt og for mig er oplevelsen alt. Oplevelser er der ikke kun, når man er på ferie, restauranter, museer eller festivaler, nej oplevelse er i alt.
Når jeg arbejder med oplevelser, er det ud fra Pine og Gilmores 4 Oplevelsedomæner, underholdning, læring, eskapisme og æstetik. Lidt kort om de 4 domæner: med underholdning menes der, at folk har det sjovt og bliver underholdt. Læring er, at folk har lært noget f.eks til en koncert, hvor sangeren siger, ”syng det her”. Eskapisme er, at man bliver opslugt af det, man se eller er til og glemmer tid og sted og bare er en del af det. (In the Thing). Æstetik er, at det folk oplevelser oplever er flot eller passer til den kontekst, de er i. Alt dette er selvfølgelig svært at ramme det hele på en gang, men det er de 4 parametre, jeg altid har med i min overvejelser i projekter, events Osv.
Content creator
- Fotografi
- Video
- Basal grafik
Projektleder
- Processtyrning
- Workshops
- Kommunikatør
Underviser
- Formidlinger
- Underviser
- Foredragsholder
Turisme udvikler
Da jeg valgte studieretningen turisme, var det fordi jeg kommer fra turistbyen Hvide Sande, og jeg har kunne se, hvordan en by kan trives ved at have prioriteret turisme.
For mig er det at lave oplevelser for turister utroligt vigtigt, da det giver turisterne noget at lave, når de på ferie, og hvis der er oplevelser på destination, gør det den mere attraktiv for turisten. Det skal også nævnes, at når jeg tænker udvikling til turister, tænker jeg lige så meget på lokalbefolkningen. Da det at udvikle turisme for mig, mere er destinationsudvikling. Jeg mener, at ,det er fordi hvis en oplevelse eller attraktion appeller til lokalbefolkningen, så er de mere tilbøjelige til at blive stamgæster, så vil der også være højere sandsynlighed for, at de f.eks. vil køber årskort eller kommer der mere hyppigt. Først der vil turisterne opnå det, jeg vil kalde den ypperste oplevelse, nemlig den autentiske oplevelse, den lokal oplevelse eller oplevelsen at møde de lokale. Jeg synes, det kulturelle møde mellem turist og lokal kombineret med en kulturel udveksling, er en meget vigtig oplevelse for begge parter.
Event manager
Det at lave events med gode oplevelser, synes jeg er meget vigtigt. Min definition af events er alt lige fra et møde, kursus til en koncert eller festival. Det er et stort spænd, fordi der både er hverdags events og større events. Jeg synes begge dele er meget vigtige, da events giver mere liv og økonomi til institutioner eller traditioner der afholder eventet. Desuden giver det giver brugerne eller medlemmerne, mulighed for at deltage i nogle events, og det giver et mere attraktivt miljø for brugere og medlemmer at være i.
Jeg synes, det at skabe og afholde events er meget spændende, da jeg godt kan lide den opbygning, der er hen mod deadline til events start og det point of no return, der er, når eventet er i gang. Jeg har været med til at afholde mange events i min barndomsby, som frivillig med varierende ansvarsniveau.
City udvikler
For mig er detailbranchen et sted, hvor oplevelser også skal tænkes ind. Jeg har arbejdet +10 år i detailbranchen. Derfor tænker jeg også, at der er brug for at implementere et fokus på oplevelser i detailhandelen, altså i de fysiske butikker. I dag kan man få alt, hvad man har brug for ved at bestille det på nettet, derfor er det nu blevet vigtigere for detailbranchen at give de kunder, der kommer i butikken en bedre oplevelse, så de kommer igen. Her tænker jeg ikke bare en god oplevelse, som god service eller kundebetjening, men mere en holistiske helhedsoplevelse for kunden i de fysiske butikker.
Til en analyse af en detailbutik bruger jeg Pine og Gilmores 4 Oplelvesedomæner for at se, om den oplevelse lever op til de 4 parametrene, som er underholdning, læring, eskapisme og æstetik.Disse bruges, for at finde ude af hvor indsatsområderne er i forhold til den pågældende butik. Derefter vil jeg arbejde sammen med butikken og dens medarbejdere, for at opnår det helt rigtige mix af de 4 domæner.
Forretningsudvikler
- Forretningsmodeller
- Forandringsledelse
- Forretningsanalyser
Cv.
- professionsbachelor i innovation og entrepreneurship
- serviceøkonom med speciale i turisme
- slagtersvend
Innovatør
- Design Thinking
- Idegenerering
- Innovationsprocesser
Opret kontakt